خواص بی نظیر سبزیجات که نمی دانستید

[ad_1]

همه ما می دانیم که سبزیجات باید در یک رژیم غذایی سالم، سرشار از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مختلف گنجانده شوند. از این غذای مقوی می توان در سالاد، سوپ، اسموتی و ساندویچ استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، خبرآنلاین وی نوشت: همه سبزیجات سالم و مفید هستند، اما برخی از سبزیجات حاوی مواد مغذی بیشتری نسبت به سایرین هستند، بنابراین بهتر است آنها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

1. اسفناج

این سبزی برگ دار در صدر فهرست سبزیجات مغذی ما قرار دارد. یک فنجان (30 گرم) اسفناج خام به ترتیب 16 و 120 درصد نیاز روزانه شما به ویتامین های A و K را تامین می کند و تنها حاوی 7 کالری است. اسفناج حاوی کاروتن و لوتئین است، آنتی اکسیدان هایی که خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان را کاهش می دهند. این سبزی همچنین با کاهش فشار خون به سلامت قلب کمک می کند.

۲. هویج

هویج سرشار از ویتامین A است و تنها یک فنجان (128 گرم) هویج خرد شده می تواند 119 درصد از نیاز روزانه شما به این ویتامین را تامین کند. همچنین حاوی بتاکاروتن، آنتی اکسیدانی است که به پیشگیری از سرطان کمک می کند. بدن این آنتی اکسیدان را به ویتامین A تبدیل می کند. رنگ نارنجی هویج به دلیل وجود بتاکاروتن است.

سه. کلم بروکلی

بروکلی سرشار از یک ترکیب گیاهی حاوی گوگرد به نام گلوکوزینولات است که محصول جانبی آن سولفورافان است. مطالعات نشان داده است که این ترکیب گیاهی ممکن است از سرطان جلوگیری کند. این گیاه چلیپایی در پیشگیری از بیماری های مزمن دیگر مانند بیماری های قلبی موثر است. یک فنجان (91 گرم) کلم بروکلی به ترتیب حاوی 77 و 90 درصد نیاز روزانه شما به ویتامین های K و C است و سرشار از اسید فولیک، منگنز و پتاسیم است.

4. سیر

سیر هزاران سال است که به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شود. ترکیب اصلی این گیاه آلیسین است که برای بهبود قند خون و سلامت قلب مفید است. پودر سیر می تواند به طور قابل توجهی مقاومت به انسولین را که منجر به دیابت نوع 2 می شود، درمان کند. همچنین در کاهش کلسترول، درمان بیماری های قلبی و مبارزه با سرطان موثر است.

5. کلم بروکسل

کلم بروکسل مانند کلم بروکلی سبزیجات چلیپایی هستند و حاوی همان اجزای گیاهی مفید هستند. علاوه بر خواص مفید کلم بروکلی کلم بروکسل، حاوی ترکیب دیگری به نام کایمفرول نیز می باشد. این ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که از آسیب سلولی جلوگیری می کنند. این ترکیبات ضد التهاب هستند و با سرطان مبارزه می کنند.

کلم بروکسل منبع عالی فیبر است که می تواند به تنظیم عملکرد روده، سلامت قلب و کنترل قند خون کمک کند. این سبزی حاوی اسید فولیک، منیزیم، پتاسیم و ویتامین های C، A و K است.

6. کلم

مانند سبزیجات برگدار، آنها به دلیل محتوای غذایی بالا و محتوای آنتی اکسیدانی شناخته شده اند. یک فنجان (21 گرم) کلم پیچ خام سرشار از پتاسیم، کلسیم، مس و ویتامین های A، B، C و K است.

مطالعات علمی نشان می دهد که مصرف آب کلپ در کاهش فشار خون، کلسترول و سطح قند خون بسیار موثر است.

7. نخود سبز

نخود فرنگی یک سبزی نشاسته ای است، بنابراین کربوهیدرات و کالری بیشتری نسبت به سبزیجات غیر نشاسته ای دارد. بنابراین، در حالی که خوردن مقدار زیادی از این سبزی می تواند تأثیر بدی بر سطح قند خون شما داشته باشد، نخود فرنگی بسیار مغذی است. یک فنجان (160 گرم) حاوی 9 گرم فیبر، 9 گرم پروتئین، ویتامین های A و K، ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین و اسید فولیک است.

از آنجایی که این سبزیجات سرشار از فیبر هستند، با بهبود میزان باکتری های مفید روده و حرکات منظم روده، سلامت دستگاه گوارش را حفظ می کنند. خود انار حاوی ترکیباتی به نام ساپونین است که اثرات ضد سرطانی دارد و با از بین بردن سلول های سرطانی از رشد تومور جلوگیری می کند.

8. برگ چغندر سوئیسی (چارد)

برگ های چغندر سوئیسی کالری بسیار کمی دارند اما سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هستند. یک فنجان (36 گرم) دارای 7 کالری است، اما حدود 1 گرم فیبر، 1 گرم پروتئین و مقادیر زیادی منگنز، منیزیم و ویتامین های A، C و K دارد. برگ های چغندر سوئیسی حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان های تقویت کننده سلامت و ترکیبات گیاهی مانند بتارین و فلاونوئیدها هستند. این گیاه ممکن است به جلوگیری از آسیب ناشی از دیابت نوع 2 و کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند. عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن استرس اکسیداتیو نامیده می شود که باعث بیماری های مختلفی می شود.

9. چغندر

چغندر یک سبزی ریشه ای کم کالری و سرشار از فیبر، اسید فولیک و منگنز است. این سبزی سرشار از نیترات است که بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل می کند. این ترکیبات رگ های خونی را باز می کنند.

مطالعات نشان داده اند که آب چغندر فشار خون را کاهش می دهد که خطر حمله قلبی را کاهش می دهد. چغندر و آب آن نیز برای بهبود عملکرد و استقامت ورزشی عالی هستند.

10. مارچوبه

مارچوبه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است و یک مکمل عالی برای هر رژیم غذایی است. یک و نیم فنجان (90 گرم) مارچوبه پخته شده 33 درصد از نیاز روزانه بدن به اسید فولیک را تامین می کند. مارچوبه همچنین سرشار از سلنیوم، ویتامین K، تیامین و ریبوفلاوین است.

مصرف کافی مواد غذایی مانند مارچوبه می تواند از بدن در برابر انواع بیماری ها و همچنین اختلالات رشد لوله عصبی در دوران بارداری محافظت کند. این گیاه همچنین استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد و از آسیب کبد و کلیه جلوگیری می کند.

ووک کلم قرمز

کلم قرمز یکی دیگر از سبزیجات چلیپایی است که سرشار از آنتی اکسیدان و بسیار مفید است. یک فنجان (89 گرم) کلم قرمز حاوی 2 گرم فیبر و 56 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C است. کلم قرمز نیز سرشار از آنتوسیانین است. این ترکیب که باعث رنگ منحصربفرد این کلم می شود فواید متعددی برای بدن دارد.

مصرف کلم قرمز از استرس اکسیداتیو در بدن جلوگیری می کند و باعث کاهش کلسترول بد و همچنین اضافه وزن می شود.

ووک سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین فواید زیادی برای بدن دارد. یک سیب زمینی شیرین با اندازه متوسط ​​حاوی حدود 4 گرم فیبر، 2 گرم پروتئین و مقادیر قابل توجهی پتاسیم، منگنز و ویتامین های B6 و C است.

این سبزیجات ریشه ای سرشار از بتاکاروتن هستند که با ورود به بدن به ویتامین A تبدیل می شود. در واقع 132 درصد از نیاز روزانه شما به این ویتامین از طریق مصرف متوسط ​​سیب زمینی تامین می شود.

مصرف بتاکاروتن خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان ریه را نیز کاهش می دهد.

13. گل کلم

یک فنجان (155 گرم) گل کلم حاوی مواد مغذی مهمی مانند 3 گرم فیبر، 3 گرم پروتئین، اسید فولیک و ویتامین های C و K است.

مانند سایر سبزیجات چلیپایی، منبع غنی از گلوکوزینولات ها و ایزوتیوسیانات های ضد سرطان است. کلم همچنین کربوهیدرات کمی دارد و کالری کمی دارد که برای رژیم گرفتن بسیار موثر است.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.