نیاز به سلامت روان در سالمندان

[ad_1]

در مقررات سازمان بهداشت جهانی (WHO) سلامت به معنای وضعیت رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است. از آنجایی که حفظ سلامت روان سالمندان بسیار مهم و اساسی است، سالمندان باید شرایط لازم را برای دستیابی به سلامت روان در نظر بگیرند.

به گزارش ایسنا، سالمندی مرحله ای از زندگی است که در آن می توانید تجربیات خود را به نسل های دیگر منتقل کنید. پیری با خرد مرتبط است و بسیاری از افراد مسن تا حد قابل توجهی توانایی های شناختی و جسمی خود را حفظ می کنند.

زوال طبیعی اندام ها و اندام های بدن در سنین بالا باعث تغییر در ظاهر و افزایش ابتلا به بیماری های جسمی می شود، اما اگر فرد به ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، استراحت کافی، مراقبت های پیشگیرانه و فعالیت های مذهبی و اجتماعی توجه کافی داشته باشد. روابط، در سنین بالا از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی برخوردار خواهد بود.

سن افراد مهم نیست، اما برای اینکه در سنین بالا به فردی سالم تر و فعال تر تبدیل شود، کافی است مراقب سلامتی او باشیم. البته سلامتی محدود به بدن نیست. سلامت جسمانی سالمندان هسته اصلی سلامت روان آنهاست و سلامت روانی سالمندان تا حد زیادی تحت تاثیر نحوه واکنش بدن به تغییرات این دوره است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) که هدف آن دستیابی به بالاترین سطح ممکن سلامت برای همه مردم در سراسر جهان است، تعریف سلامت را در منشور خود بیان می کند: یا ضعف».

بر اساس این تعریف، فردی از سلامت روان برخوردار است که «توانایی های خود را بشناسد، با استرس های روزمره کنار بیاید و در جامعه به نحو مفید و مؤثری مشارکت و فعالیت کند».

برای سلامت روان ضروری است

برای داشتن سلامت روانی، انجام برخی کارها و پرهیز از برخی اعمال را توصیه می کنیم.

از مصرف دخانیات، قلیان و مواد مخدر خودداری کنید.

به تحرک و ورزش مناسب توجه کنید.

تغذیه مناسب.

روابط اجتماعی خوبی ایجاد کنید.

استرس خود را کاهش دهید.

هیچ دارویی را به تنهایی مصرف نکنید.

نکات مفید برای سلامت روان در سالمندان

استراحت کافی داشته باشید خواب و استراحت کافی به حفظ آرامش ذهن شما کمک می کند. سعی کنید 7 تا 8 ساعت در شب بخوابید. علاوه بر خواب شبانه، چرت زدن 30 تا 40 دقیقه ای نیز می تواند به آرامش و افزایش انرژی شما کمک کند.

فعالیت بدنی

ورزش منظم فواید زیادی برای بدن دارد و بیماری های مزمنی مانند تصلب شرایین، فشار خون بالا، چربی خون و … را کاهش می دهد. فعالیت بدنی منظم و ملایم مانند 30 دقیقه پیاده روی هر روز باعث کاهش بیماری های قلبی عروقی، کاهش بروز پوکی استخوان، بهبود عملکرد تنفسی، بهبود جریان خون، حفظ وزن و استقامت ایده آل و در نهایت احساس آرامش جسمی و ذهنی می شود. ممکن است.

آموزش ذهنی را فراموش نکنید

اضطراب، استرس و استرس زندگی پرمشغله امروزی می تواند باعث مشکلات حافظه و تمرکز شود. برای جلوگیری از اضطراب می توانید با حل جداول و پازل های مختلف ذهن خود را درگیر کنید.

فعالیت هایی که همزمان از مغز و دست استفاده می کنند، مانند شطرنج، بسیار مفید هستند. با مطالعه کتاب های مفید و متنوع، دانش عمومی خود را افزایش دهید. داستان را برای فرزندان و نوه های خود بخوانید و به آنها کمک کنید تا تکالیف خود را حل کنند. با مطالعه منظم ذهن خود را سالم نگه دارید. در صورت امکان در کلاس دیگری ثبت نام کنید. کار با کامپیوتر و گوشی های هوشمند را یاد بگیرید و از آن برای حفظ ارتباط با دوستان و آشنایان استفاده کنید.

در فعالیت های اجتماعی مختلف شرکت کنید

روابط اجتماعی را حفظ کنید. حمایت از روابط اجتماعی با دوستان، خانواده، اقوام و همکاران به حفظ سلامت روان کمک می کند و از آنجایی که آنها علائم آلزایمر را نشان می دهند، سالمندان تشویق به حفظ این روابط می شوند. فعالیت های اجتماعی داوطلبانه و شرکت در باشگاه های مختلف کمک زیادی به سلامت روان سالمندان می کند.

تا حد امکان در روابط اجتماعی بمانید، زیرا انزوا افراد را در برابر افسردگی آسیب پذیرتر می کند.

برای بررسی منظم سلامت جسمانی خود به پزشک مراجعه کنید.

سیگار و الکل را فراموش کنید.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید. کاهش مصرف نمک، حفظ وزن سالم بدون مصرف چربی های جامد و مصرف تمام گروه های غذایی به ویژه میوه ها، سبزیجات و لبنیات تازه نقش موثری در حفظ سلامت سالمندان دارد.

علائم افسردگی و اضطراب را بشناسید. با روانپزشک خود در مورد تعدادی از شکایات فیزیکی صحبت کنید: نوسانات خلقی، کاهش انرژی، کاهش لذت از فعالیت های روزانه، احساس گناه، بی ارزشی، تنهایی، اضطراب و اضطراب، کاهش خواب و اشتها، و کاهش وزن.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.