انتظار هنر انقلابی انتظار درستی نیست

[ad_1]

محمدعلی رجبی دوانی معتقد است که این تصور که در مکتب باستانی منتظر شکل خاصی به نام «هنر انقلاب اسلامی» هستیم، انتظار درستی نیست. چون روح انقلاب انقلاب صورت نبود. چون این انقلاب معنادار است، ما باید به دنبال تمایز معنوی باشیم.

به گزارش ایسنا، محمدعلی رجبی دوانی، نویسنده و پژوهشگر حوزه فلسفه و زیبایی شناسی هنر که برنده جایزه «هنر انقلاب» امسال شده است، با بیان اینکه این هنر توانسته به نقطه مطلوبی برسد، گفت: این هنر توانسته است به نقطه مطلوبی برسد. پیشرفت در هنر برای درک تاریخ هنر اگر توسعه هنری اساسی باشد، معمولاً بیش از 40 سال طول می کشد تا به نقطه مطلوب برسد. از سوی دیگر، در پس از انقلاب اسلامی و در دوره آخرالزمانی تاریخ، دنیای مدرن محصول یک دوره بزرگ تاریخ کفرآمیز است، هر چند چهل سال ممکن است برای تسریع توسعه و دستیابی به یک تحول اساسی هنری کافی باشد. ما با غرب و نقطه اوج آن یعنی انسانیت مضاعف روبرو شدیم. در این شرایط انقلاب اسلامی مشکلات اساسی را مطرح می کند که تفکر موجود را زیر سوال می برد و به دنبال بازگشت به اصل فراموش شده در تاریخ معاصر است. و به دنیای دیگری برو. این معنای واقعی انقلاب است.

وی افزود: انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و رهبر ما مردم را به طبیعت دعوت کرده‌اند. این معضل در دنیا به ویژه در ایران آنقدر سریع پیشرفت کرده است که می تواند نشانه هایی از خود نشان دهد. در دوران جهاد سازندگی پس از انقلاب اسلامی، دیدیم که چگونه یک جامعه غرب زده به خاستگاه طبیعی خود باز می گردد. در دنیای هنر هم این اتفاق افتاد، بنابراین ما در دنیای هنر یک شکل بسیار تکامل یافته و معنادار پیدا کردیم، اما این تصور که ما منتظر شکل خاصی از هنر انقلاب اسلامی بودیم این است که انقلاب روح یک انقلاب نبود. در چهره ای که در زمان ما بود، مکتب باستانی یک انتظار واقعی نیست. چون این انقلاب معنادار است، ما باید به دنبال تمایز معنوی باشیم. اکنون می دانیم که آثار هنری انقلاب اسلامی در قالب ها و سبک های مختلف ساخته شده است، اما واقعیت ها همه یکسان است، بنابراین امروزه می توان گفت که عناوین هنر اسلامی معنی دارد.

این پژوهشگر حوزه فلسفه هنر انقلاب اسلامی را اینگونه تعریف کرد. پژوهشگرانی که با نگاهی به تصاویر گرفته شده در ایران پس از انقلاب به دنبال حقایق هستند، گفتند که نوعی عکس در جهان وجود دارد که می‌توان آن را «تصاویر» نامید. انقلاب اسلامی». زمانی که هنرمند انقلاب اسلامی مانند مجاهدین در زمان جنگ با اسلحه عکس می گرفت یا با همین روحیه پشت جبهه عکس می گرفت، چشمانش تصاویری با ویژگی های خاصی می گیرد که مورد توجه غربی ها نیز قرار گرفت. این در مورد شعر، فیلم و هنرهای دیگر صدق می کرد.

رجبی دوانی گفت: ژان مارسل گفت: کافی است تاریخ هنر را ورق بزنید تا هنر اسلامی را بشناسید. به این ترتیب وقتی با آثاری مانند مسجد ترکبه و ظرف مجسمه اصفهان مواجه می شوم، متوجه می شوم که همگی به هم مرتبط هستند و روحیه مشترکی دارند که من آن را روح هنر اسلامی می نامم که یکی از ویژگی های اثر است. روحیه هنر ایجاد شده پس از انقلاب اسلامی این است که از طریق عالم معنا در عرصه های مختلف هنری پیشرفت کرده است. پیگیری نوع خاصی از عدالت، چه به صورت رسمی و چه سطحی، پس از پیروزی انقلاب تاریخی ما در اثر هنری متجلی می شود. همه هنرهای انقلابی دنیا ضد سرکوب است، اما هنر انقلابی ما با ضد سرکوب فرق دارد. در اوایل کارهای هنری بعد از انقلاب اسلامی نشان دادیم که با ظلم مبارزه می کنیم چون خدا از آن بیزار است که ریشه الهی محور مشترک همه آثار ماست.

نقد رجبی دوانی از دولت

وی گفت: من هرگز تصور نمی کردم که هنر در دست دولت باشد، البته ممکن است یک نهاد دولتی هنرمندان را به سمت کار در یک موضوع خاص هدایت کند، این اشتباه است، ساخته نشده است. هنرمندان فقط خریدار دارند و هنرمندان با توجه به هزینه کارشان نمی توانند برای خلق آثار به خودشان تکیه کنند. هزینه های نیروی کار او اغلب بر عهده دولت و افراد است. علاوه بر این، گاهی اوقات دولت به ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران قوانینی دارد که هنرمندان را به خلق آثار خود بر اساس آن هدایت می کند. این برای هنرمندان انقلابی الزامی نیست. هنر این هنرمندان به این معیارها اهمیت می دهد و هیچ گاه خلاف موازین جمهوری اسلامی نبوده است.

این پژوهشگر حوزه فلسفه هنر تاکید کرد: در حالی که برخی از هنرمندان را نباید هنرمند دولتی یا ملی دانست، دولت به این هنرمندان کمک می کند و عملاً هیچ ثروتمندی نباید آثار هنرمندان انقلابی را خریداری کند. هنرمندان مبارزه می کنند زیرا این آثار سودمند هستند. اینجا انتقاد دولت مطرح می شود. از آنجایی که دولت برای خرید آثار هنرمندان انقلابی کم کاری کرد، برخی از نقاشان می گویند خانه های آنها به موزه تبدیل شده است. این امر برخی از هنرمندان انقلابی را مجبور به تولید آثاری خارج از حوزه هنر انقلابی کرده تا با فروش آنها امرار معاش کنند.

رجبی دوانی گفت: متأسفانه هنرمندان انقلابی نمی توانند آثار خود را آن طور که شایسته است به دنیا بیاورند. برخی از هنرمندان جهان امروز با دیدگاه انقلابی ما علیه هولوکاست کار می کنند که بسیار مهم است و جایگاه هنر ما را در سطح بین المللی نشان می دهد.

وی در پایان گفت: «شعار انقلاب اسلامی بازگشت به طبیعت است و هنر ایرانی و اسلامی هر دو مبتنی بر طبیعت بود، بنابراین من بیش از هر هنر دیگری از زمان اسلام فرصت ابراز وجود داشتم. انقلاب.» امروز اساتید زیادی داریم که خوشنویسی و نقاشی را تدریس می کنند و برای این رشته دانشکده و دانشکده ایجاد شده است و در حال حاضر حدود 15000 دانشجوی هنر ایرانی و اسلامی در کلاس های دانشگاه هستند.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.