«ریتم کند» و ابزار ناقص دیپلماسی اقتصاد ملی

[ad_1]

دیپلماسی اقتصادی به مفهوم اولویت‌بندی مسائل اقتصادی در سیاست خارجی، یکی از ابزارهای مهم برای پیشبرد اهداف بلندمدت رشد اقتصادی و توسعه ملی است.

ایران با اتکا به ویژگی‌های بارز جغرافیایی، منابع طبیعی فراوان و جوانان و تحصیلکرده‌های خود دارای ظرفیت‌های بالقوه و واقعی در این زمینه است. نگرفتم

به گزارش ایسنا، دولت سیزدهم با اجرای دیپلماسی اقتصادی، تبادلات اقتصادی با همسایگان و کشورهای منطقه را گسترش داد، وضعیت اقتصادی کشور را به موضوعات برجام گره نزد و سیاست های محوری در حوزه سیاست خارجی را برای خنثی کردن تحریم ها اجرا کرد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نخستین ماه از تصدی خود، مهدی صفری دیپلمات پیشکسوت و سفیر سابق روسیه و چین در ایران را به عنوان معاون اقتصادی و امور خارجه وزیر کشور انتخاب کرد.

وزارت امور خارجه همچنین بخشنامه جدیدی به سفارت ایران در ایران برای جدی‌تر شدن دیپلماسی اقتصادی صادر کرد و تاکید کرد یکی از معیارهای ارزیابی سفرا، دستیابی به ارتقای سفیر است. و بخش خصوصی عمومی در این بخش.

یکی از برنامه های مهم وزارت امور خارجه برای پیشبرد امور اقتصادی و خارجی، احیای کمیته مشترک اقتصادی ایران بوده است، کمیته ای که سال هاست بین ایران و کشور هدف با ایران و کشورهای مختلف تشکیل نشده است. از جمله کشورهای همسایه یا در صورت تداوم، توافقی که در آن صورت گرفته عملی نشده و هیچ پیگیری صورت نگرفته است. در چارچوب تقویت آمادگی بیشتر سفرا به ویژه سفرای ایران در کشورهای همسایه برای پیشبرد دیپلماسی اقتصادی در پایان دی ماه 1400.نمایندگان جمهوری اسلامی ایران از کشورهای همسایه با حضور مقامات عالی رتبه، وزرا، مسئولان، اقتصاد، بازرگانی، ارز، دارایی، سیاسی، فرهنگی، امنیتی و نظامی به مدت پنج روز در تهران برگزار شد. مسئولان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی نظرات، پیشنهادات و موانعی را بر سر راه گسترش دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه بیان کرده اند.

"ریتم آهسته" دیپلماسی اقتصادی کشور و نهادهای معیوب آن

نشست سرکنسولگری های ایران در کشورهای همسایه

یکی از برنامه های مهم وزارت امور خارجه برای پیشبرد امور اقتصادی و خارجی، احیای کمیته مشترک اقتصادی ایران بوده است، کمیته ای که سال هاست بین ایران و کشور هدف با ایران و کشورهای مختلف تشکیل نشده است. از جمله کشورهای همسایه یا در صورت تداوم، توافقی که در آن صورت گرفته عملی نشده و هیچ پیگیری صورت نگرفته است.

به گزارش ایسنا، اوایل اسفندماه در همین راستا، مهدی صفری معاون اقتصادی و دیپلماسی وزارت امور خارجهاو همچنین بخشی از تیم مذاکره کننده ایرانی در وین برای لغو تحریم های آمریکا علیه ایران است. بحث در مورد کریدور، تجارت و صادرات خدمات فنی و مهندسی؛ دو کمیسیون جدید تشکیل شده است: عمان، ازبکستان و قزاقستان که در زمینه همکاری های مالی، تجارت، واردات و صادرات و خدمات فنی و مهندسی عملکرد خوبی دارند. .

وی گفت: قزاقستان یک کشور بسیار استراتژیک است، به ویژه برای ما که با قطار از چین، ترکمنستان و ایران از چین به ترکیه می رویم. مسیر سبز گمرکی حمل و نقل کالا از طریق ایران جریان دارد.

"ریتم آهسته" دیپلماسی اقتصادی کشور و نهادهای معیوب آن

مهدی صفری، معاون اقتصادی و دیپلماسی وزارت امور خارجه:

سافاری همچنین شرحی از موارد زیر ارائه می دهد: کمیته مشترک اقتصادی با قزاقستان وی افزود: در کمیته مشترک با قزاقستان حدود 54 نفر شامل معاون نخست وزیر، سه وزیر و معاونان وزیر شرکت کردند. آنها در وزارت جهاد کشاورزی میزبانی کردند و سند بسیار مهمی را امضا کردند که بسیار مثبت بود، اما متأسفانه امیدوارند در مورد سوآپ نفتی که سال هاست متوقف شده است، به نتیجه برسند.

وی گفت: امیدواریم پروژه های بزرگی با قزاقستان در زمینه همکاری های تجاری و صادرات خدمات مهندسی داشته باشیم.

وی گفت: پس از این کمیته مشترک، ما مطمئن هستیم که رشد بسیار خوبی در تجارت خواهیم داشت.

اطلاعات سافاری کمیسیون مشترک اقتصادی با ازبکستان در رابطه با ازبکستان، هیئتی حدود 60 نفره به سرپرستی معاون نخست وزیر ازبکستان برای شرکت در این نشست به ایران سفر کردند، اما توافقنامه بسیار خوبی با مخالفان وزارت صامت امضا شد. مهمتر از همه، قرارداد در مورد مسائل سرمایه گذاری است.

این چهار ماه اخیر به عنوان یک دیپلمات ارشد کشورمان است. 6 کمیسیون مشترک وی افزود: توافق بسیار خوبی در مورد کریدورهای دریایی به بوشهر، شمال، ترکیه، کشورهای قفقاز و آسیای میانه وجود دارد که به این معناست که وزارت امور خارجه در این مسائل ورود کرده و رویکرد دیپلماسی اقتصادی را در پیش گرفته است. یک رابطه تعاونی بود

بر اساس این گزارش، کمیته مشترک ایران و آذربایجان در اواسط اسفند ماه با فرض برگزاری کمیته مشترک اقتصادی ایران و کشورهای همسایه برگزار شد.

ایران به عنوان عضو دائمی در هیئت مدیره، اتحادیه اوراسیا، قرارداد سه جانبه سوآپ گاز ایران، ترکمنستان و آذربایجان به سازمان همکاری اقتصادی شانگهای می‌پیوندد، بازارهای مرزی را تقویت و گسترش می‌دهد، کمیته‌های مشترکی با کشورهای همسایه برگزار می‌کند و ۲۵ کشور را اجرا می‌کند. – ایران و چین 1 توافق نامه سالانه رهبری امضا کردند و با سایر کشورهای مهم منطقه توافق نامه هایی را امضا کردند تا منافع ایران را در اولویت قرار دهند. قطعاً می تواند نقش مهمی در دیپلماسی اقتصادی داشته باشد، اما باید توجه داشت که حتی اگر وزارت امور خارجه تمایلی به این کار داشته باشد، تنها با دستگاه دیپلماسی کشور امکان پذیر نیست. با توجه به اینکه وزارت امور خارجه در تسهیل روابط تجاری خارجی ایفای نقش می کند و قدرت اجرایی کمی دارد، دستگاه های ذیربط باید با وزارت امور خارجه همکاری بیشتری داشته باشند.

یکی از سلاح های مهم توسعه اقتصادی و دیپلماتیک، حضور فعال رایزنان بازرگانی کارآمد و آگاه در سفارتخانه های ایران در خارج از کشور است که طی چند ماه گذشته تغییر چشمگیری در افزایش مشاوران تجاری ایرانیان در خارج از کشور ایجاد نشده است.یکی از سلاح های مهم توسعه اقتصادی و دیپلماتیک حضور فعال رایزنان بازرگانی کارآمد و آگاه در سفارتخانه های ایران در خارج از کشور است که طی چند ماه گذشته تغییری در افزایش رایزنان بازرگانی ایرانی در خارج از کشور ایجاد نشده است.

مطالعات نشان داده است که مشاوران تجاری می توانند صادرات به یک کشور هدف را 10 تا 15 درصد افزایش دهند. برای این منظور، بسیاری از کشورها در تلاش برای گسترش مشاوران تجاری خود هستند. به عنوان مثال در کشورهایی مانند کره و ژاپن، کشورهای بازار هدف ما به طور متوسط ​​140 مشاور تجاری دارند، در حالی که مشاوران ما با این تلاش در حال رشد هستند. روسیه، چین، عراق، عمان، ارمنستان، آذربایجان و پاکستان فعال هستند.

پاک پیمان، مدیرعامل سازمان توسعه و تجارت وی در مصاحبه مطبوعاتی اخیر خود گفت: علاوه بر هفت مشاور مذکور، مستشاران خود را به کشورهای دیگر نیز اعزام می کنیم. در حال حاضر اعزام سه مستشار به ترکیه، افغانستان و هند در دستور کار است و زمینه اعزام نیز فراهم شده است.

وی در خصوص تعداد مشاوران بازرگانی تا پایان سال جاری گفت: در سال آینده در نظر داریم تا 30 مشاور بازرگانی را تایید و اجرا کنیم. این در حالی است که با در دستور کار قرار گرفتن مرکز تجاری در کشور هدف، شش مرکز فعال را به عنوان برنامه های ویژه برای ارائه خدمات و توسعه بازار طراحی کرده ایم. سه مورد از این مراکز با همکاری اتاق بازرگانی ایران شامل سوریه، قزاقستان و امارات در حال ارتقا هستند.

مدیرعامل سازمان توسعه و تجارت گفت: خدمات متعددی را در قالب مرکز تجاری گروه ملی مشاوره خصوصی و شبکه گروه‌های مشاوره رسمی بررسی کرده‌ایم و در حال تلاش برای ارتقای مشاوره تجاری در هر یک هستیم. کشور.” مشاوران بازرگانی در سال 1404 به 120 نفر خواهند رسید.

این مقام مسئول، راه اندازی پنج دفتر بازرگانی در پنج منطقه جهان را از اولویت های کاری کشور عنوان کرد و گفت: تاکنون دو دفتر بازرگانی تایید شده و در مراحل پایانی قرار دارند. سه دفتر دیگر باید برای شناسایی اولویت های منطقه ای با یکدیگر همکاری کنند.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان حوزه تجارت و بازرگانی معتقدند که هر یک از سازمان ها و نهادهای ذیربط در این حوزه به نوعی در کشور حضور دارند و موانع دیگری را بر سر راه رشد اقتصادی و دیپلماتیک کشور تبیین می کنند. سازها را کوک می کنند و بسیاری از تناقضات در دیپلماسی اقتصادی و صادرات به وضوح قابل مشاهده است که تا زمانی که به مجری واحدی در این زمینه نرسیم و زیر پرچم یک حوزه خاص عمل نکنیم راه به جایی نمی برد.

یکی دیگر از موانعی که با توجه به تدابیر وزارت امور خارجه باید برطرف شود، ناآشنا بودن برخی سفرای کشورهای هدف با مشکلات اقتصادی است. فقدان اطلاعات بخش خصوصی در مورد قوانین کشور مقصد مانند تجارت، سرمایه گذاری، تعرفه، استانداردسازی و … از دیگر موارد مهم در این زمینه است که برای رفع این نقاط ضعف، سفارتخانه ها می توانند چنین اطلاعاتی را در اختیار سازمان هایی مانند : با ترجمه و توزیع بین فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ایران، زمینه را برای تقویت سطح همکاری ها فراهم می کند.

"ریتم آهسته" دیپلماسی اقتصادی کشور و نهادهای معیوب آن

نشست سرکنسولگری های ایران در کشورهای همسایه

یکی دیگر از موانع اقدامات وزارت امور خارجه در این زمینه، ناآشنایی برخی سفرای کشورهای هدف دارای مشکلات اقتصادی است. بازگشت به رویکرد کلی وزارت امور خارجه در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رویکرد وزارت امور خارجه به شدت تحت تأثیر شرایط داخلی و فضای سیاسی و امنیتی بوده است، اما برخی کارشناسان بر این باورند که وظیفه اصلی وزارت امور خارجه و سفارت است. دادن ثروت و قدرت به کشور است، اما در حال حاضر بیشتر کار سفرا اقتصادی نیست. سفرا، رایزنان اقتصادی و کنسول ها باید به طور مستمر از گمرکات، مناطق مرزی و مناطق اقتصادی مناطق متبوع خود بازدید کنند تا موضوعات را در مرکز منعکس کرده و در اسرع وقت نسبت به حل مسائل اقتصادی تلاش کنند.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.